Om Eolshälls 4h Gård



Okej, eftersom bloggen handar om Eolshälls så kanske jag ska skriva ett inlägg om just gården :),
Den ligger i Axelsberg, ca  5 minuters gångväg från tunnlebanan. Vi har många djur, hästar, kaniner, får, en fjällko, katter och höns.( mer om varje djur sen, vill du läsa mer och verkligen inte kan vänta så gå in på hemsidan som finns som länk till höger och läs under djur)
Man kan bli medlem och får då delta i olika aktiviteter, som tex  kurser som djurskötarkurs, mini4h mm. Att bli medlem kostar 200 kronor per år. Är det fler familjemedlemmar som också vill bli medlem kostar det då 175 kr/år.
Och att bli medlem är verkligen värt det! För det finns så otroligt mycket att göra på gården, och alla kurser leds antingen av personalen eller av dom duktiga ledarna som kan gården utan och innantill.

Djuren sköts på helgerna av helgskötare som får gå en heldagskurs bestående av två dagar. Då man får lära sig hur man sköter gården, tar hand om djuren mm. Det är ett jätte bra sätt att få umgås med djuren,träffa nya människor och ha allmänt roligt på dagen !
På lördagarna är det halvtimmes ridning som man får förboka, då rider man ut i grupp med alla fyra hästarna med sin mamma eller pappa (själv om man klarar det) som går brevid hästen, lite i skogen och sen ner förbi vattnet, man får se den fantastiska naturen runt Eolshäll och samtidigt rida på nån av dom snälla hästarna. Turen tar ungefär en halvtimme och det kostar 60:-/80:- beroende på om man är medlem eller ej.(även här ser ni att om man är medlem så får man lite rabatt på halvtimmesridningen ;) ) På söndagarna är det ponnyvarv med alla hästarna, varvet tar ungefär 10-12 minuter och går ner längs vattnet och sen igenom skogen tills man kommer ner till gården igen. Dom som leder hästarna är ju vi ledare som kan garantera att det är jätte kul, Både lördag och söndag finns det café med självservering med Magdas goda hembakta bullar och annat gott som passar både stor och liten.

Om dom olika ledarna på gården då, det finns både miniledare och juniorledare. Juniorledarna har fått extra utbildning inom 4H genom olika kurser tex. aspirantkurs. Och miniledarna har gått miniledarkursen som går på gården( vad jag vet), På gården sitter det planscher uppsatta där man kan se vilka som är mini/juniorledare. Vad gör vi då?
- Jo vi leder på ponnyvarven, hjälper till på lördagarna, håller i kurser, är på gården under kollon och gårdsdagar. Sedan kommer vi ju dit bara för att va eller för att träffa kompisar,

Jag har snart varit på gården i ett år, och är helt fast. Man kan inte sluta att gå dit. För det är så roligt, och det är en sån avlappnad atmosfär, alla är jättetrevliga.  Sen spelar nog mitt stora djuriintresse in lite också, och då har man ju nästan allt man kan begära för en bra lördag.

Hoppas att ni som läser iallafall har fått en liten inblick i hur gården fungerar och redan nu börjar planera när ni ska gå ner och kolla lite, alla är välkomna! 

- Det här är min beskrivning av gården , om det är någon som vill lägga till något eller vill att jag ska ta bort något så är det bara att kommentera / säga till mig när jag är nere på gården. :)


Hare bra så länge! Beatrice.


Kommentarer
Postat av: sanne

hej

jag vill låna en kanin!!

kan man det?

men jag vill ha den bara på sommaren:)

2009-07-17 @ 22:39:01
Postat av: Alva

HEJ BEA! ses snart! /ALVA LARSSON

2011-05-08 @ 10:22:21
Postat av: Anonym

hej, jag vill bara säga att jag älskar er gård och jag älskar alla djur och speciellt hästarna och mest av alla gillar jag ruter!

/elvira

2012-03-01 @ 19:13:43
Postat av: Elvira Godines

Hej hej:) Jag undrar när bilderna från årets sommar kollo kommer läggas upp på hemsidan?
Ses någon gång;)
//elviz

2012-07-18 @ 22:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0